Incoterms to zbiór reguł określających warunki sprzedaży. Reguły te to podział wszystkich kosztów, czynności, ryzyk i kosztów dotyczących transakcji pomiędzy sprzedającym i kupującym.
Na każdej fakturze handlowej dołączanej do przesyłki jest wymagane podanie warunków sprzedaży (Incoterms).
Grupa E – Departure – Sprzedawca udostępnia towar do dyspozycji kupującego we wskazanym punkcie wydania. Nie jest on zobowiązany do zapewnienia odprawy celnej eksportowej, nie ponosi kosztów ani ryzyka załadunku towaru.
Grupa F – Main Carrier – Franco przewoźnik (określone miejsce). Sprze3dawca ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi, wskazanemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu. Towar uważa się za dostarczony w momencie załadunku przez Przewoźnika, w tym momencie następuje przeniesienie ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na kupującego.
Grupa C – Main Carriage Paid – Sprzedający zawiera umowę przewozu i ponosi jego koszty. Sprzedawca jest zobowiązany do dokonania odprawy celnej eksportowej. Ryzyko zostaje przeniesione na kupującego w momencie nadania towaru. Wszystkie dodatkowe, wynikające po rozładunku koszty związane z transportem obciążają kupującego.
Grupa D – Arrival – sprzedawca jest zobowiązany do dostarczenia towaru do określonego miejsca lub portu przeznaczenia
- kupujący ponosi prawie wszystkie koszty i ryzyko podczas całego procesu wysyłki
- jedynym obowiązkiem sprzedawcy jest zapewnienie dostępu do towarów
- kiedy kupujący otrzyma dostęp do towarów, reszta należy do niego
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: w magazynie lub biurze sprzedającego albo w innym miejscu, gdzie następuje odbiór towaru
- sprzedawca pokrywa koszty transportu i bierze na siebie ryzyko związane z dostarczeniem towarów pod wskazany adres
- towary są uznawane za dostarczone, kiedy dojadą do ustalonego adresu i będą gotowe do rozładunku,
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: kiedy towary znajdują się we wskazanym miejscu i zostaną przygotowane do rozładowania
- sprzedawca ponosi prawie całą odpowiedzialność podczas trwania procesu transportu,
- sprzedawca pokrywa koszty transportu i bierze na siebie ryzyko związane z dostarczeniem towarów pod wskazany adres
- Sprzedawca przygotowuje towary do rozładowania, wypełnia zobowiązania eksportowe i importowe oraz reguluje wszystkie opłaty celne
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: kiedy towary znajdą się we wskazanym miejscu i zostaną przygotowane do rozładowania
- sprzedawca ma takie same obowiązki jak w przypadku reguły CPT ale dodatkowo sprzedawca opłaca również ubezpieczenie towarów i ich transport w określone miejsce,
- sprzedawca jest zobowiązany do wykupienia maksymalnego poziomu ochrony ubezpieczeniowej zgodnie z Klauzulą A dotyczącą ładunku w celu pokrycia ryzyka kupującego.
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: kiedy przewoźnik kupującego odbierze towary.
- sprzedawca organizuje odprawę celną i rozładowuje towary w miejscu rozładunku,
- kupujący organizuje odprawę importową i wszelkie powiązane czynności
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: w miejscu rozładunku
- obowiązkiem sprzedawcy jest przekazanie towarów przewoźnikowi kupującego w ustalonej lokalizacji
- sprzedawca musi również przygotować towary do eksportu
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: kiedy przewoźnik kupującego odbierze towary
- takie same obowiązki sprzedawcy jak w przypadku reguły FCA (franco przewoźnik) ale tutaj sprzedawca opłaca koszty dostawy
- tak samo jak w przypadku reguły FCA, sprzedawca musi przygotować towary do eksportu
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego: kiedy przewoźnik kupującego odbierze towary