Dla firm kurierskich waga przesyłki nie jest jedynym znaczącym parametrem. Istotne jest, ile miejsca nasza paczka zajmie w samochodzie kuriera. Stąd też pojęcie wagi wymiarowej, która pozwala na obliczenie tej przestrzeni.
Firmy kurierskie interesuje oczywiście waga rzeczywista paczki, czyli kilogramy widoczne przy ważeniu przesyłki. Kluczem jest jednak waga wymiarowa, czyli gabarytowa, objętościowa czy wolumetryczna. Dzięki temu parametrowi wiadomo, jaką przestrzeń należy zarezerwować na paczkę w samochodzie.
Każda firma kurierska oblicza wagę wymiarową wg własnego wzoru, dzieląc wymiary sześcienne przesyłki przez wybraną przez siebie liczbę. Postępuje tak zarówno z przesyłkami krajowymi, jak i zagranicznymi. Dla klientów firmy udostępniają kalkulatory on-line, pozwalające wyliczyć wagę wymiarową. Na fakturze zobaczymy natomiast wagę rozliczeniową, będąca wynikiem porównania wagi rzeczywistej z wymiarową. Wyższa wartość służy do rozliczenia.
Kalkulując koszty przesyłki, pamiętajmy też o progach wagowych. Przekroczenie każdego z nich skutkuje naliczeniem opłaty za wyższy. I tak - jeśli nasza paczka waży 35 kg, a progi wynoszą 30 i 60, zapłacimy jak za przesyłkę 60-kilogramową.