Wysoka innowacyjność, niezwykła wydajność i najwyższy poziom zaawansowania technologicznego – tak DHL Parcel opisuje swój nowy terminal, który powstał w Mosznej pod Warszawą. To jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie.
Budynek o powierzchni 7,5 tys. m kw. wyposażony jest w 18 bram dla transportów liniowych, 50 kurierskich i 10 uniwersalnych. Dodatkowo posiada 950 m kw. powierzchni biurowej, punkt przyjęć i miejsca parkingowe dla samochodów kurierskich, linowych oraz klienckich. Ta inwestycja to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Obecnie pracuje tam ok. 70 osób, docelowo ma go obsługiwać 90 osób.
Zastosowano tam unikalne systemy operacyjne i wykorzystano zaawansowany shoe-sorter najnowszej generacji. Jeśli chodzi o przepustowość sortowania, to udało się ją osiągnąć na poziomie 7,5 tys. przesyłek na godzinę. To oznacza, że w ciągu miesiąca w obiekcie można przesortować aż 2,25 mln przesyłek, które, ułożone jedna za drugą, pokonałyby odległość dzielącą nowo powstały terminal i centralę Grupy DHL w niemieckim Bonn.
– To imponujący wynik, który plasuje jednostkę operacyjną w Mosznej wśród najnowocześniejszych i najbardziej efektywnych placówek tego typu, nie tylko w skali Polski, ale także Europy. W DHL ciągle rozwijamy naszą ekspercką wiedzę techniczną i nie obawiamy się podejmowania odważnych kroków. Dlatego, podczas budowy obiektu, mając do dyspozycji wszystkie rozwiązania technologiczne, dostępne na rynku, zastosowaliśmy szereg innowacyjnych rozwiązań, wyznaczając nowe kierunki w podejściu do infrastruktury operacyjnej – komentuje Agnieszka Świerszcz, prezes zarządu DHL Parcel Polska.
– Wielopoziomowy zautomatyzowany system transportu wewnętrznego, wyposażony w najnowocześniejsze linie sortownicze i układ przenośników, pozwala na znaczne usprawnienia w pracy zespołu nowej jednostki, a także na jeszcze szybszą, elastyczną i dostosowaną do oczekiwań realizację zleceń klientów – wyjaśnia.
Łączna powierzchnia obiektu i terenów przyległych to blisko 60 tys. mkw,, co równa się 253 kortom tenisowym, a gdyby zamienić tę powierzchnię na parking, mógłby pomieścić aż 5149 samochodów. Warto podkreślić, że przy budowie sortowni brano też pod uwagę kwestie społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym również działania proekologiczne. Dlatego w terminalu w Mosznej (podobnie jak w każdym nowo powstałym obiekcie DHL), obok technologii wspierających procesy logistyczne, wdrożono rozwiązania dedykowane ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i zrównoważonemu zarządzaniu energią, np. wykorzystanie energooszczędnego oświetlenia LED i systemu automatycznego zarządzania oświetleniem. Dzięki temu zmniejszono zużycie energii elektrycznej o 70 proc., a w każdym miesiącu pracy obiektu zostanie zaoszczędzone aż 50 000 KW energii elektrycznej. To tyle, ile potrzeba do zasilenia 750 samochodów elektrycznych. W obiekcie wykorzystano także instalacje przystosowane do ładowania samochodów elektrycznych oraz systemy służące odzyskiwaniu wody w ramach wewnętrznego obiegu.
- W DHL pamiętamy również, że każdy sukces zaczyna się od zespołu. Terminal w Mosznej to nie tylko najwyższej klasy systemy logistyczne, ale także profesjonalny, wysoko wykwalifikowany zespół pracowników DHL Parcel. To ludzie z szerokim doświadczeniem i niezwykłą pasją. To oni są gwarancją pewności i najwyższej jakości usług, jakie finalnie oferujemy naszym klientom – podkreśla Agnieszka Świerszcz. Prace inwestycyjne rozpoczęły się w sierpniu 2018, a pierwsze testy procesów operacyjnych wystartowały kilka tygodni temu. Centrum zostało wybudowane w systemie BTS (build to suit).(źr. DHL Parcel)